„Volvo S90“ staat voor een indrukwekkende „Volvo Cars“ sprong. De Zweedse fabrikant, beter bekend om zijn SUV's en stationwagens, heeft een sprongetje gemaakt naar het segment van de luxe sedans en heeft zonder twijfel een uitzonderlijk model in de businessklasse gepresenteerd. Bij het ontwerpen van de „S90“ putten de ontwerpers inspiratie uit hun inheemse cultuur. In elke innovatieve functie en elke elegant eenvoudige designelement is een stukje Zweden te zien.
De nieuwe „Volvo“ modulaire platformarchitectuur (Engels: Scalable Product Architecture, SPA) stelde ontwerpers in staat de grenzen van het exterieurontwerp uit te breiden op manieren die eerder niet mogelijk waren. Zo is er een luxe auto ontstaan die kracht en solide uitstraling uitstraalt. Met de focus op het verkrijgen van precieze verhoudingen, werd dit de basis voor het creëren van het solide en vertrouwenwekkende karakter van de S90.
Het gevoel dat je ervaart bij het rijden in de nieuwe S90 is ontworpen om een leven lang mee te gaan. Dit gevoel wordt uitstekend beschreven door Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design bij „Volvo Cars“: „We hebben het erover dat je een auto hebt waar je niet alleen in het begin van onder de indruk bent. Het geeft je hetzelfde gevoel na zes maanden, na een jaar, twee jaar en verder in de toekomst.”
Met een overvloed aan de nieuwste technologieën – van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen tot cloudgebaseerde applicaties en diensten – is de S90 een nog sterkere bewijs van de voortdurende transformatie van het Zweedse merk.