
De aankoop van een auto met een restwaarde is waarschijnlijk de meest gunstige manier om te besparen bij de aankoop van een nieuwe auto of zelfs om een duurdere model te kiezen dan met gewone aankoop via leasing. Dit wordt bereikt door niet de volledige prijs van de auto te betalen, aangezien de koper niet verplicht is om de restwaarde aan het einde van de leaseovereenkomst te dekken.
De restwaarde van de auto is de minimumwaarde van de auto die door de autodealer is vastgesteld aan het einde van de leaseovereenkomst. Bijvoorbeeld, als de prijs van een nieuwe auto 50.000 euro is en de looptijd van het contract 5 jaar is, kunnen we ervan uitgaan dat de restwaarde gemiddeld ongeveer 15.000 euro zal zijn (of ongeveer 30% van de prijs van de nieuwe auto). Laten we een aanbetaling van 10% toevoegen, en over vijf jaar moet de koper in totaal 30.000 euro aan maandlasten betalen: een aanzienlijk kleiner bedrag dan bij andere betalingsmethoden.
De restwaarde wordt vastgesteld op basis van verschillende criteria. Het belangrijkste is de kilometerstand. De verkoper van de auto schat, rekening houdend met het rijgedrag van de koper, hoeveel kilometers de auto zal afleggen gedurende de looptijd van het contract. Stel dat je gemiddeld tot 20.000 kilometer per jaar rijdt en je besluit een leasecontract van vijf jaar te nemen, dan wordt de restwaarde van de auto berekend op basis van een kilometerstand van 100.000 kilometers. Echter, als de overeengekomen kilometerstand wordt overschreden, moet de koper het verschil vergoeden. Een van de meest voorkomende manieren is een lage vergoeding voor elke extra gereden kilometer.
Een ander belangrijk criterium dat invloed heeft op de restwaarde van de auto is de vraag naar de auto op de markt. De vraag kan afhangen van verschillende factoren, van het merk auto of type motor tot de kleur. Als je een auto met een hogere restwaarde koopt, kun je rekenen op lagere maandlasten. Bovendien kun je hierover onderhandelen met de verkoper en een mogelijk gewilde auto samenstellen die je kunt verkopen aan het einde van de leaseperiode.
Naast de gunstigere mogelijkheden om een duurdere auto te kopen met lagere maandlasten, biedt de aankoop met een restwaarde ook andere voordelen.
Een van deze voordelen is een lager risico voor persoonlijke financiën. Bijvoorbeeld, als er een recessie begint en de waarde van de auto's daalt, wat vooral waarschijnlijk is voor duurdere auto's, kun je ervoor kiezen om de auto terug te geven aan de verkoper als de restwaarde hoger is dan de marktprijs. In dat geval kun je een nieuwe auto kopen zonder de resterende betalingen te doen.
Een ander voordeel is de mogelijkheid om een deel van de betalingen terug te krijgen. Dit is mogelijk als de marktwaarde van de auto aan het einde van de looptijd hoger is dan de vastgestelde restwaarde. Dan kun je zelf de auto verkopen, de restwaarde teruggeven en misschien zelfs het bedrag terugkrijgen dat gelijk is aan de hoogte van de aanbetaling. Hoewel deze methode enige voorzichtigheid en geluk vereist, heeft een aanzienlijk aantal nieuwe autobezitters van dit voordeel geprofiteerd.
Het is waar dat je aan het einde van het contract de mogelijkheid hebt om de auto over te nemen.
Een andere aantrekkelijke optie is om hogere maandlasten te betalen en een deel van de restwaarde te dekken; dit geld kan later worden gebruikt als aanbetaling voor een nieuwe auto die je over een paar jaar hebt gespaard. Operationele leasing kan een uitstekende manier zijn om continu het nieuwste automodel te rijden.
Welkom bij de bètaversie van Nieuwe Ringen
Veel functies werken, maar er kunnen storingen optreden. Ook kunnen er onjuistheden in de gepresenteerde informatie zijn.
Als u opmerkingen of suggesties heeft - we zien uw e-mails graag tegemoet op [email protected]
Het carpaycheck.nl team